reklama

Londýn v Žiline

To, že v Žiline by mala vzniknúť nejaká nová kaviareň, navyše v najhlbšom centre, by som ešte včera ráno označil za blud, veď je ich tam aj tak na tucty... Mýlil by som sa. Po dlhšom čase mimo som mal konečne možnosť prejsť sa doma a do očí mi udrela kaviareň London na ulici Jozefa Vuruma. A samozrejme, že mi to nedalo nevyskúšať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Hneď, keď som si ju prvýkrát všimol, ma zaujal celkový dizajn, ktorý naozaj išiel na jednej koľaji s názvom. Presklený štít, v tomto teplom počasí úplne otvorený, takže zákazník môže pokecať s ulicou aj bez letnej terasy, ktorá aj keď nie je, nechýba. Pre tých, ktorí sa chcú viac zašiť, je tu druhá miestnosť, z ktorej na vás už nikto z okoloidúcich výhľad nemá. Prostredie je veľmi jednoduché, klasické drevené, hnedo natreté stoličky a stoly, naozaj minimalistické zariadenie. Presne takto si, čo sa týka vzhľadu, predstavujem tú novú vlnu anglických kaviarní, kde si človek môže výborne posedieť aj sám, prečítať noviny alebo pozorovať ruch na ulici, to všetko samozrejme pri perfektnej káve.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvonku sa usmieva tabuľa s názvom kávy, ktorú majú ten-ktorý týždeň na mlynčeku. Je super, že je v Žiline ďalšia kaviareň, kde sa o káve, ktorú vám pripravia, dozviete aj niečo viac, než značku alebo krajinu pôvodu. Tu som sa totiž dozvedel aj farmu. Keď som sa ale majiteľa spýtal, kde je pražená, povedal, že ide o starú rodinnú firmu a je to tajomstvo (čo ma dosť prekvapilo, nakoľko šálky s logom La Bohème Café hovorili jasne, čo som si neskôr potvrdil aj doma, kde som si mohol na ich stránke nájsť aj ďalšie info o farme)...

Samotné kávové menu bolo napísané na tabuli nad barom, čo mi pripadalo veľmi príjemné a dotváralo to interér. Nebolo tam toho veľa, veď to ani nie je potrebné. Alternatíve metódy som nenašiel, čo je obrovská škoda, v Žiline to naozaj chýba (Grand Cafe už to zahrnulo do nápojového lístka, ale nejako sa zatiaľ nevedia dohodnúť kedy to spustia, tak len s napätím očakávam, kedy sa toho konečne niekto chopí). Objednal som si teda espresso, nasledovala klasická otázka, či s mliečkom alebo bez. Bez. To, čo som dostal, bolo typicky slovenské. Veď keď ten objem v šálke je, tak načo ho nechať prázdny. Pozitívne bolo aspoň to, že to nebolo až úplne doplna a dali mi k tomu aj konvičku s horúcou vodou, keby som chcel doliať. Spravil som si teda americano a prekvapivo nechutilo až tak zle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prvom srknutí sa ma majiteľ spýtal, či chutí. Hovorím, že celkom aj chutí, ale predstavoval som si niečo iné. Vysvetlil som mu, že som chcel niečo s pomerom extrakcie okolo tých 25% a toto sa tomu moc nepodobalo. A stala sa nevídaná vec. "Viete, tu chce zákazník, ktorý si objedná espresso to, čo som vám priniesol. Ale ja vám to espresso urobím teda ešte jedno na môj účet." Z toho som bol mierne paf, lebo pred týždňom sa mi stalo niečo podobné v Prahe (kaviareň Můj šálek kávy, nevyhnutná zastávka pri akomkoľvek pobyte v stovežatej), kde mi po naozaj nie až tak dlhej dobe priniesli espresso so slovami "promiňte, já na vás trolinku zapomněla, to espresso máte na mně." A to som si vtedy povedal, že na Slovensku sa to stať nemôže. Mýlil som sa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri príprave sa ma ešte opýtal, či picollo alebo ristretto. Povedal som, že klasické espresso, čo veľmi dobre pochopil a na stolík mi priniesol naozaj to, čo som chcel výzorovo. A čo viac, ono to dobre aj chutilo.

Teraz niečo k technickému vybaveniu. Na prvý pohľad upúta krásny mechanický Professional od La Pavoni. Čakal som kávu práve z tohto strojčeka, ale dozvedel som sa, že treba povedať vopred, aby ho zapol. Okej, to vyskúšam nabudúce. Moja káva tiekla cez nejakú jednopáku, ktorá vyzerala dosť slušne, ale na pohľad som ju nerozoznal a zabudol som sa spýtať, čo to je zač. To, že jednopáku, je dosť pozoruhodné, pri kaviarni s kapacitou okolo (teraz len odhad) 30 ľudí. Navyše majiteľ tam bol pri mojej návšteve sám a ak by sa kaviareň naplnila, určite by zopár zákazníkov ostalo nespokojných s tým, ako dlho čakajú. Mlynček ďalší problém, zjavne niečo určené na doma, nie do prevádzky, mletie na jednu dávku trvalo naozaj nekrátko. Časom by bolo doň treba naozaj investovať a kúpiť niečo rýchlejšie. Ostatné hračky typu tamper a knock-box sú v pohode. Takže celkovo výbava na doma super, ale bojím sa, že pre prevádzku to stačiť naozaj nebude.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkové zhrnutie. Veľmi príjemná malá kaviarnička, v Žiline ju mám momentálne v mojom rebríčku na druhom mieste. Je útulná, jednoduchá a čo sa štýlu týka jednotná. Jedine mi vadila kokakolová chladnička hneď pri bare, ktorá tam je ako päsť na oko. Rozhodne potreba väčších investícií do techniky. Je pochopiteľné, ale zároveň veľká škoda, že sa snažia espresso pripravovať po slovensky. Nie je ale problém povedať majiteľovi, že chcete reálne espresso ako má byť a on vám ho naozaj pripraví. Pozitívna je aj káva, vyzerá to, že už aj v Žiline sa začína dostávať vyššie káva, ktorá nie je inkognito. Škoda alternatívnych metód, ale ak to s espressom myslia vážne, treba najskôr platiť tým smerom. Majiteľ sa má isto ešte čo učiť o káve ako takej, ale vyzerá byť otvorený pripomienkam a hlavne vyzerá, že ho káva baví.

Určite treba skúsiť, urobiť si vlastný názor. Espresso 1,20€. Cappuccino 1,40€.

Matej Oravec

Matej Oravec

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bicykel, káva, kamaráti, muzika Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu